تبلیغات
وبلاگ سرگرمی داغ - روشهای تقویت حافظه

وجود آنكه گاهی اوقات بعضی چیزها را فراموش می كنیم ، اما میتوان  گفت روش ها یی وجود دارد كه باكمك  آنهامی توان حافظه  خود را تقویت  كنیم . باوجود یك حافظه قویتر، بهتر می توانیم فعالیت های روزانه خودرا انجام دهیم و از طرفی قادرخواهیم بود ،مغز خودرا دربرابربیماری آلزایمر محافظت كنیم. تحقیقات انجام شده در طول سالهای اخیر نشان می دهد كسانی كه فعالیت های فكری انجام می دهند ، كمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قراردارند و از طرفی حیواناتی كه مغز آنها بیشتر تحریك می شود ، مركز حافظه بزرگتری دارند.شما نیز می توانید با انجام تغییرات كوچكی در زندگی خود علاوه برآنكه حافظه خودرا تقویت نمایید از بروز بیماری آلزایمر نیزپیشگیری كنید.  
مراحل زیر می تواند شروعی برای این  تغییرات محسوب شود.www.zibaweb.com
مرحله   اول : ازمیزان تنش ها بكاهید
تنش زیاد برای مغز  مضر است ، مطالعات نشان میدهدحیواناتی كه بطور دائم در معرض تنش قرار دارند ، از سلولهای حافظه كمتری برخوردارند .توجه به  نكات زیر می تواند دركاهش فشارهای روانی وتنش ها موثر باشد.
1-   در طول روز ،زمانی را برای كاهش تنش  قرار دهید نظیراختصاص دو دقیقه برای تمرین  تنفس عمیق ولحظاتی برای تمرین یوگا
2-   میزان خواب خودرا افزایش دهید .
3-   از مصرف نوشیدنی های كافئین دار بكاهید.
4-   به طور مرتب ورزش كنید.
5-   سعی كنید توقعات خود را از زندگی با واقعیت ها تطبیق دهید.
6-   بخندید و شاد باشید.
 
مرحله دوم : ورزش ذهنی داشته باشید
ورزش  ذهنی  نقش یك جك را برای مغز  شما بازی  می كند  و گوِیی با آن می توانید  مغز  خود را از جا تكان دهید . فعالیت  های  ذهنی  نظیر حل جدول ، یك مسئله نیمه مشكل ، معمای تصویری  و كلامی  و نظیر اینها به  گونه ای  كه بطور لذت بخش  انجام شوند. سبب فعال شدن  ذهن  شما می  شوند.
 
مرحله سوم : رژیم غذایی سالم برای مغز 
www.zibaweb.com
تغذیه نقش مهمی در سلامت  مغز بر عهده دارد.
-شما باید  فعالیت های خود را با مقدار مواد غذایی مصرفی  تنظیم  نمایید در غیراینصورت مواد غذایی كه بیشتر از  نیاز شما مصرف شود سبب   ابتلا شما به بیماریهایی نظیر دیابت و فشارخون می شود.
-در مورد مصرف چربیها دقت نمایید.چربی ها نظیر امگا 3 ، روغن زیتون ، روغن ماهی و گردو برای  بدن  مفید  هستند ، اما خوردن  چربی  حیوانات  می تواند  برای  سلامتی  مضر باشد.
-غذاهایی را مصرف كنید  كه حاوی  آنتی  اكسیدان هستند.مطالعات  نشان می دهد  حیوانات آزمایشگاهی  كه غذاهای حاوی  آنتی  اكسیدان  مصرف می كنند قابلیت ذهنی بالاتری دارند. غذاهایی كه حاوی ویتامین C و E  هستند و همچنین  میوه جات و  سبزیجات  برگ سبز حاوی آنتی اكسیدان هستند.
-در مورد  مصرف كربوهیدراتها كه می خورید دقت كنید غذاهایی فوری و فرآوری شده  می توانند  به یكباره قند خون شما را افزایش دهند و این خود بر مغز تاثیر گذار بوده می تواند  خطر ابتلا  به دیابت  را افزایش  دهد.
مرحله چهارم : ورزش كنید
سلامت جسم  بر سلامت  مغز تاثیر گذار است .مطالعات اخیر نشان می دهد كه رابطه ای  میان فعالیت های  فیزیكی  و كاهش آلزایمر وجود دارد. یك ورزش آئروبیك  كه به همراه نرمش های كششی و ریتم موزیك اجرا می شود ، در صورتی كه خطر صدمه به سر را در پی نداشته باشد ، می تواند تاثیر خوب بر سلامت  ذهن شما داشته باشد .
مرحله پنجم : تغییر شیوه زندگی
دارا بودن یك حافظه قوی  در طول دوران زندگی  نیازمند انجام تغییرات در شیوه  زندگی است ، توجه به نكات  زیر علاوه بر موارد گفته شده قبلی ، می تواند در این رابطه موثر باشد:
1- در صورت اعتیاد به سیگار ، آن را ترك كنید  و از  مصرف الكل اجتناب كنید.
2-هدفمند زندگی كنید  و در فعالیت های اجتماعی  حضور داشته باشید.
3- در صورت ابتلا به بیماری  ، از  طریق پزشك آن را درمان كنید.www.zibaweb.com
4- برای جلوگیری  از فراموشی ، امور خود را سازماندهی  كنید  ، برای مثال  با نصب  قلاب هایی در آشپزخانه  ، كلیدهای  درها را در آنجا نصب كنید و یا وسایل مورد نیاز خود را در مكان های مشخص  و ثابت قرار دهید  و یك دفترچه  یاداشت  تاریخ دار داشته باشید  تا از طریق آن  بتوانید  نكات مورد نیاز خود را یادداشت  كنید  و همیشه به خاطر داشته باشید